Sesetengah orang mengamalkan istilah ‘makan untuk hidup’ yang lain pula ‘hidup untuk makan’. Makan adalah sesuatu yang sangat diraikan, terutama dalam syurga makanan seperti Malaysia. Makan – memainkan peranan yang penting dalam hidup kita, dan pesakit dialisis, jangan dibiarkan hidup daripadanya.

Walaupun pesakit dialisis perlu mematuhi sekatan makanan tertentu, mereka boleh memilih pilihan makanan yang lebih sesuai dan pengambilan diet mereka dalam mengekalkan kesihatan mereka.

Bagaimana pula dengan pelbagai buah-buahan yang ada – boleh pesakit dialisis makan apa sahaja ‘? tahap kalium yang tinggi dalam darah cenderung untuk membawa komplikasi lain seperti lemah badan, kekejangan otot, sesak nafas serta degupan jantung yang tidak teratur. Oleh itu, buah-buahan yang mempunyai tahap kalium yang tinggi juga perlu dielakkan. Buah-buahan yang mempunyai tahap tinggi Kalium: – Pisang / Oren / Durian / Kiwi / Langsat / Mata Kucing dan lain-lain.

Walau bagaimanapun, terdapat buah-buahan yang sesuai dalam diet dialisis.

Nanas – Kaya dengan Vita C!

Nanas sesuai untuk diet dan mempunyai kalium yang rendah dengan 125mg kalium untuk ¾ cawan hidangan. Nanas mempunyai tahap yang sangat rendah natrium dan fosforus, tetapi kaya dengan vitamin C dan menyediakan 1 gram serat setiap hidangan. Berita baik adalah – ia adalah lemak, mengandungi kurang daripada 1 gram protein dan sekitar 15 gram karbohidrat setiap hidangan!

Jambu – Mengandungi banyak serat!

Sebiji jambu batu mengandungi sekitar 100mg kalium. kandungan serat juga sangat tinggi dan kaya dengan vitamin C. Apabila makan jambu batu, kulitnya lebih baik dikupas terlebih dahulu dan memakannya tanpa perisa tambahan seperti “asam boy”. Menambah ‘Assam boya’ akan meningkatkan kandungan kalium kepada 240mg.

Tembikai – Berhati-hati dengan cecair yang berlebihan!

Tembikai juga dibenarkan dalam diet dialisis. Ada maklumat menyatakan supaya mengelakkan dari memakan buah tembikai, ada pula menyebut ia boleh diterima dalam diet dialisis. Oleh itu, maklumat yang manakah boleh diterima pakai? Bolehkah pesakit dialisis memakan buah tembikai atau tidak?

Ya, tembikai boleh diterima dalam diet pemakanan pesakit dialisis. Sebenarnya, tembikai merupakan buah-buahan yang mempunyai kandungan kalium yang rendah. Tetapi kita perlu berhati-hati untuk mengawal cecair yang terdapat di dalamnya.

Tembikai adalah rendah kandungan kalium iaitu kira-kira 120mg untuk satu cawan hidangan. Walau bagaimanapun, tembikai mengandungi banyak cecair iaitu terdiri daripada 92 peratus cecair. Atas sebab ini, pesakit mungkin melebihi matlamat cecair mereka jika mereka makan tembikai dalam jumlah yang besar. Untuk pesakit dialisis, pengambilan cecair adalah terhad kepada satu cawan setiap hari. Bagi pesakit dialisis yang mengalami berat badan interdialytic*, tembikai boleh dikira sebagai pengganti cecair.

Kesimpulannya, pesakit dialisis perlu memakan buah-buahan yang sesuai untuk mereka dan pada masa yang sama mengawasi saiz hidangan. Kita perlu memahami dan belajar tentang pengetahuan mengenai sekatan buah-buahan supaya kita boleh memberi khidmat nasihat kepada pesakit dialisis.

*Berat badan interdialytic adalah Jumlah berat badan di antara sesi rawatan dialisis. Contohnya, sebelum pesakit membuat rawatan dialisis berat badannya adalah 64kg, dan selepas rawatan dibuat, berat badan pesakit berkurang menjadi 60kg. maka, 4kg itu adalah berat badan interdialytic dimana perubahan berat badan pesakit selepas selang sehari rawatan tidak dibuat.

Ditulis oleh Syaidatun Yahya, pakar diet, Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan Malaysia

×

Hi!

Bagaimana boleh saya bantu?

× WhatsApp