Apabila buah pinggang anda tidak lagi boleh bekerja dengan baik, anda perlu mengawal jenis dan jumlah makanan yang diambil. Anda dan pakar pemakanan anda akan membuat pelan pemakanan harian yang betul iaitu:

  • Memenuhi keperluan pemakanan anda
  • Kurangkan beban kerja pada buah pinggang anda
  • Mengawal pengumpulan sisa makanan seperti urea
  • Mengurangkan gejala seperti keletihan, loya, gatal-gatal dan rasa kurang selesa dalam mulut anda
  • Mengawal kesan gula darah yang tinggi jika anda mempunyai diabetes
  • Setiap orang mempunyai keperluan yang berbeza bergantung kepada umur, sejarah perubatan dan fungsi buah pinggang. pakar pemakanan anda akan bekerjasama dengan anda untuk mereka merancang pemakanan harian yang sesuai untuk anda.
Makanan Bertenaga

Makanan bertenaga menyediakan kalori yang anda perlukan untuk melakukan aktiviti harian anda dan membantu anda mengekalkan berat badan yang sihat.

Apabila anda mengawal pengambilan protein anda, ia adalah penting untuk mendapatkan tenaga yang anda perlukan dari sumber-sumber makanan lain. Tenaga didapati dalam kebanyakan makanan, terutamanya kanji, gula, bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran, lemak dan minyak. Pelan pemakanan setiap hari akan dapat membantu anda untuk memilih pilihan makanan yang cukup untuk memenuhi keperluan tenaga anda, dan jika anda mempunyai diabetes, ia dapat membantu mengawal gula dalam darah.

Protein

Protein membina, membaiki dan mengekalkan tisu dalam badan anda. Ia juga membantu melawan jangkitan badan dan menyembuhkan luka. Bila mana badan anda rosak makanan protein, sisa yang dipanggil urea terbentuk.

Jika ini tidak dihapuskan, terlalu banyak urea dalam darah boleh menyebabkan keletihan, loya, sakit kepala dan mulut anda akan merasa kurang selesa. Jika anda memakan protein terlalu sedikit, anda mungkin kehilangan otot dan berat badan, kekurangan tenaga dan mempunyai jangkitan kesukaran melakukan aktiviti harian.

Pelan pemakanan harian anda akan memberikan protein yang mencukupi untuk badan anda semasa menghadkan jumlah urea terbentuk. Makanan seperti daging, ikan, ayam, telur, tauhu dan susu adalah tinggi dalam protein.

Fosforus

Fosforus adalah mineral yang biasanya dapat mengekalkan tulang anda supaya lebih kuat dan sihat. Walau bagaimanapun, terlalu banyak fosforus boleh menyebabkan kulit gatal atau sakit sendi.

Apabila buah pinggang gagal untuk berfungsi, tahap fosfat dalam darah akan meningkat. Oleh itu, anda mungkin perlu untuk menghadkan makanan tertentu yang mengandunginya walaupun jumlah fosforus yang sederhana. Ini termasuk susu, keju dan produk tenusu yang lain, dan makanan protein seperti daging, ikan dan ayam.

Walau bagaimanapun, anda masih memerlukan produk tenusu dan makanan protein untuk pemakanan yang baik secara keseluruhan. Secara amnya, makanan dengan tahap yang sangat tinggi fosforus, seperti benih, kacang, kacang kering dan bijirin bran diproses, tidak termasuk dalam pelan pemakanan harian anda.

Doktor anda juga boleh menetapkan pengikat fosfat. Ubat-ubatan ini mengikat dengan fosforus dalam usus anda. Fosforus terikat akan disingkirkan melalui najis anda. Anda perlu mengambil pengikat fosfat pada waktu makan dan makanan ringan. Jangan mengambil pengikat fosfat pada masa yang sama dengan makanan tambahan besi.

Potasium

Kalium adalah mineral yang membantu saraf dan otot anda bekerja dengan baik. Sesetengah kalium adalah perlu untuk kesihatan yang baik, tetapi terlalu banyak boleh membahayakan.

Jika tahap kalium dalam darah anda terlalu tinggi atau terlalu rendah, ia boleh menjejaskan denyutan jantung anda. Tahap yang sangat tinggi boleh menyebabkan jantung berhenti berdegup.

Biasanya pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang tidak perlu menghadkan pengambilan kalium mereka. Walau bagaimanapun, jika perlu doktor dan pakar diet anda mungkin mencadangkan anda menyesuaikan berapa banyak kalium yang anda perlu makan. Sesetengah makanan kalium yang tinggi adalah kentang, pisang, limau, tomato, kacang kering dan kacang.

Sodium

Sodium memberi kesan cecair dalam badan dan tekanan darah. Anda perlu mengawal pengambilan garam dan mengelakkan makanan yang mempunyai kandungan natrium yang tinggi.

Ini termasuk makanan yang diproses seperti makanan dalam tin, makanan segera, makanan ringan masin dan perasa masin. Untuk meningkatkan rasa makanan tanpa garam, anda boleh menggunakan rempah tanpa garam, herba, cuka dan lemon.

Cecair

Sesetengah orang perlu untuk menghadkan jumlah cecair yang diminum, sementara yang lain masih boleh minum jumlah cecair tanpa had. Oleh kerana buah pinggang telah gagal berfungsi dengan baik, maka ia gagal menghasilkan jumlah cecair yang keluar melalui air kencing seperti sebelum ini dan badan anda akan menjadi terlalu banyak air yang terkumpul.

Ini boleh menyebabkan bengkak pada kaki, tangan dan muka, tekanan darah tinggi dan sesak nafas. Untuk melegakan gejala-gejala tersebut, anda mungkin perlu untuk menghadkan jumlah cecair yang anda ambil. Cecair termasuk air, sup, jus, susu, ais krim dan lain-lain.

Adakah vitamin dan mineral tambahan diperlukan?

Biasanya, diet yang seimbang akan membekalkan anda dengan vitamin dan mineral yang mencukupi untuk membolehkan anda sentiasa dalam keadaan sihat. Dengan masalah kegagalan buah pinggang, anda mungkin memerlukan vitamin dan mineral tambahan, seperti kalsium dan zat besi.

Vitamin dan mineral perlu ditetapkan oleh doktor anda dengan kerjasama pakar pemakanan anda. Ini memastikan bahawa anda mendapat jumlah kandungan yang betul. Sesetengah vitamin dan mineral di kaunter-kaunter mungkin berbahaya.

×

Hi!

Bagaimana boleh saya bantu?

× WhatsApp