Buah Pinggang Anda
Adakah anda tahu bahawa buah pinggang anda…
  • Beratnya tidak kurang daripada 1% daripada berat badan anda?
  • Menerima 20% daripada darah yang dipam oleh jantung anda?
  • Menapis 180 liter cecair sehari untuk menghasilkan 2 liter air kencing?
  • Mengekalkan persekitaran dalaman badan anda secara berterusan?
  • Menyingkirkan bahan buangan berbahaya dari badan melalui air kencing?
  • Menghasilkan hormon penting tertentu?
    • Erythropoietin yang merangsang sumsum tulang untuk menghasilkan sel darah merah
    • Renin untuk mengawal tekanan darah
    • Aktifkan Vitamin D untuk menghasilkan calcitriol yang membantu mengekalkan keseimbangan kalsium dalam tulang
Penyakit Buah Pinggang Kronik (Chronic Kidney Disease = CKD)
CKD bermaksud kemerosotan fungsi buah pinggang yang tidak boleh dipulihkan dan berlaku secara beransur-ansur dalam jangka masa panjang. CKD adalah penyakit yang mengancam nyawa yang sering kali tidak dapat dikesan sehingga ke peringkat akhir kegagalan buah pinggang. CKD boleh berlaku secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang. Ramai orang tidak sedar bahawa mereka mempunyai penyakit buah pinggang yang telah lama dan sudah teruk. Jika ia dapat dikesan dengan lebih awal, CKD masih boleh dikawal dan dirawat.
Faktor-faktor risiko untuk Penyakit Buah Pinggang Kronik termasuk:
  • Diabetes
  • Tekanan Darah Tinggi
  • Obesiti
  • Batu Karang
  • Lebih 50 tahun(faktor umur)
  • Sejarah keluarga yang mempunyai penyakit buah pinggang, kencing manis atau tekanan darah tinggi (keturunan)
Pemeriksaan kesihatan adalah sangat penting sekurang-kurangnya sekali dalam setahun bagi memastikan buah pinggang sentiasa berada dalam keadaan sihat dan tidak bermasalah. Pemeriksaan anda hendaklah mengandungi:

Ujian air kencing untuk protein (NKF Pemeriksaan Kesihatan)

Protein berfungsi sebagai pembentukan dan memeperbaiki sel dan jaringan tubuh yang rosak. Mana-mana protein ditapis biasanya diserap semula dan disimpan dalam badan anda. Apabila buah pinggang anda telah rosak, protein berterusan ke dalam air kencing.

Terdapat ujian yang berbeza untuk memeriksa protein dalam air kencing anda. Jika anda mempunyai dua ujian positif selama beberapa minggu, anda dikatakan mempunyai protein yang berterusan dalam air kencing anda. Ini adalah tanda CKD. Antara ujian lain yang perlu dibuat adalah seperti ujian tekanan darah yang kerap, ujian darah untuk glukosa dan ujian darah untuk kreatinin.

Ujian darah untuk kreatinin

Kreatinin adalah bahan buangan yang berada dalam darah.

Buah pinggang anda biasanya mengeluarkan kreatinin daripada darah anda melaui air kencing. Apabila buah pinggang anda rosak, ia tidak dapat berfungsi untuk mengawal kreatinin dalam darah dan akan menyebabkan kuantiti kretinin dalam darah semakin tinggi.

Ujian Glomerular Filtration Rate (GFR)

Keputusan ujian anda harus digunakan untuk menganggarkan glomerular Kadar Filtration anda, atau Glomerular Filtration Rate (GFR). Melalui keputusan ujian GFR, kita akan dapat mengetahui sejauh mana tahap buah pinggang yang masih berfungsi.

Keputusan ujian menunjukkan Penyakit Buah Pinggang Kronik
Doktor akan membuat ujian diagnosis dan memeriksa fungsi buah pinggang anda untuk membantu merancang rawatan yang sesuai untuk anda. Antara perkara yang boleh dilakukan adalah seperti:-
  • Mengira keputusan ujian GFR, ia merupakan cara yang terbaik untuk mendapat tahu sejauh mana buah pinggang anda masih berfungsi.
  • Ujian GFR tidak perlu dilakukan sekali lagi kerana Doktor anda boleh mengira dari kreatinin darah anda, umur, kaum dan jantina. Keputusan GFR anda dapat membantu doktor mengetahui tahap mana kegagalan buah pinggang anda berfungsi bagi memudahkan pihak doktor merancang rawatan yang perlu anda jalani. (Lihat carta di bawah mengenai “5 Peringkat-peringkat Penyakit Buah Pinggang Kronik”)
  • Melakukan ultrasound atau CT scan untuk mendapatkan gambar buah pinggang anda dan saluran kencing. Ini dapat membantu doktor mengetahui punca masalah kegagalan buah pinggang berfungsi sama ada buah pinggang anda semakin membesar(bengkak) atau semakin mengecil(mengecut), mempunyai masalah batu buah pinggang atau tumor dan sama ada terdapat apa-apa masalah dalam struktur buah pinggang anda dan saluran kencing.
  • Melakukan biopsi buah pinggang, yang dilakukan dalam beberapa kes untuk memeriksa jenis penyakit buah pinggang, lihat berapa banyak kerosakan buah pinggang telah berlaku dan ia membantu merancang rawatan yang perlu dilakukan. Untuk melakukan biopsi, doktor mengambil kepingan kecil tisu buah pinggang dan melihatnya di bawah microscope. Doktor anda juga mungkin meminta anda untuk berjumpa pakar buah pinggang (Nefrologi) yang akan berunding mengenai kes anda dan membantu menguruskan kes anda.
×

Hi!

Bagaimana boleh saya bantu?

× WhatsApp